De Stichting Inkoopbureau West-Brabant is een samenwerkingsverband op het gebied van inkoop en contractmanagement in de regio Zuidwest Nederland. Het inkoopbureau is in 2002 opgericht door 10 kleine en middelgrote gemeenten in West-Brabant en Zuid-Holland Zuid met als doel om de inkoopfunctie bij de deelnemende gemeenten te professionaliseren. Met succes, aangezien er inmiddels 21 deelnemers zijn, inclusief enkele gemeenschappelijke regelingen, bij wie het inkoopbureau goed staat aangeschreven. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden zijn wij inmiddels actief in Zeeland, West-Brabant, Midden-Brabant en Zuid-Holland Zuid.
Het inkoopbureau heeft de afgelopen periode een flinke groei doorgemaakt, waardoor er inmiddels 46 medewerkers werkzaam zijn. Ook is ons palet aan diensten de laatste jaren uitgebreid, onder andere met het verzorgen van contractmanagement en innovatieve inkoop. Het inkoopbureau kent een platte organisatiestructuur, bestaande uit directie, coördinatoren en adviseurs.
Hoewel de organisatiecultuur door de grote groei en dynamiek wat zakelijker is geworden, is onze cultuur te typeren als open, loyaal, coöperatief en collegiaal. Het inkoopbureau kent gemotiveerde, betrokken, veelal taakvolwassen professionals. Onze medewerkers hebben hart voor de zaak en de klanten. De adviseurs zijn gekoppeld aan één of meerdere deelnemers en werken op locatie bij deze klanten. Om de week komen alle medewerkers samen op de centrale locatie in Etten-Leur om elkaar te ontmoeten, van elkaar te leren en ontwikkelingen te delen.